דרך השלום 105, תל אביב יפו
   
א' - ה': 9:00 - 18:00
   
052-2786649

כל מה שרציתם לדעת על השתלת שיניים

שיניים פגומות או חסרות עלולות להשפיע על ערכו העצמי של האדם, על האסתטיקה שבפניו ועל תפקוד הלעיסה ותצורת המזון הנצרך. שיניים חסרות זהו מצב לא נעים אך נפוץ מאוד, ולמזלנו, במרפאת שביט אנו נוכל לתת מענה מקיף לכל פציינט עם פגם כזה או אחר.

אנו, בשביט, מרפאת שיניים בתל אביב, מתמחים (בין היתר) בהשתלות שיניים. הדבר חשוב מאוד כיוון שמומחיות וניסיון של הרופאים המטפלים הינם גורמים קריטיים המשפיעים ישירות על אחוזי הצלחתו של הטיפול הדנטלי. מרפאת המומחים שלנו תקנה לך את השקט הנפשי ואת התחושה שאת/ה נמצא/ת בידיים טובות.

אז מה זה השתלת שיניים?

השתלת שיניים הינה שיטת טיפול ייחודית ומתקדמת אשר פותחה לשם מתן מענה קבוע ויעיל למטופלים אשר סובלים ממחסור בשן או בשיניים בחלל הפה. השתל הדנטלי הוא מעין התקן אשר מורכב במיקומה של השן החסרה והוא עשוי ממתכת אצילה (שאינה יוצרת כל תגובה כימית במגע עם גוף האדם) מסוג טיטניום (ברוב המקרים, אך ישנם סוגים שונים של שתלים העשויים מחומרים אחרים). לשתל הדנטלי יש הברגה כפולה- הן ללסת והן להברגת חלקי שיקום נוספים (פירוט יגיע בהמשך)
.

מהן השיטות הקיימות להשתלת שיניים?

1. השיטה הרב שלבית

שיטה זו היא השיטה הראשונית והקלאסית מבין 4 השיטות הקיימות להשתלת שיניים כיום. באמצעות שיטה זו, ראשית ישתיל רופא השיניים שתל ולאחר מכן תהיה תקופה בה עתיד להתרחש תהליך המכונה "אוסאואינטגרציה". במילה אוסאואינטגרציה הכוונה היא להתהוות רקמות של עצם באזור השתל. על ידי כך השתל מתעגן בחניכיים בצורה "טבעית". תקופת ההמתנה אורכת כשלושה חודשים בלסת התחתונה, וכפול מהמזמן בלסת העליונה. שיטה זו מתאימה יותר לאוכלוסיות מבוגרות אשר עצמות הלסת אצלם חלשות יותר.

2. השיטה החד שלבית

באמצעות שיטה זו, שדומה מאוד במהותה לשיטה הקודמת עם שינוי קטן- ההשתלה מתבצעת ביום אחד. בשיטה החד שלבית, לא מחדירים את השתל עמוק בלסת, אלא משאירים קצה בולט שלו. זאת על מנת להימנע מניתוחים נוספים עתידיים. החסרונות בשיטה החד שלבית הינם שהשתלה מסוג זה מותנית במספר גורמים ואינה מתאימה לכל אחד (למשל בצפיפות העצם באזור השתל).

3. העמסה מיידית

באמצעות שיטה חדשנית זו, שיקום אזורים נרחבים יותר בפה מתאפשרים באמצעות כתרים, תותבות זמניות או גשרים מיד בתום ההשתלה.

4. אול און 4

שיטה זו מתאימה למטופלים אשר חסרות להם שיניים רבות ברצף (בד"כ מדובר על לסת עליונה, תחתונה או שתיהן גם יחד). באמצעות השתלה של 4 שתלים במקומות אסטרטגיים (או 6, כאשר המספר המקסימלי להשתלת שתלים הוא 8), יוצרים תמיכה מלאה להרכבת גשר בשלב מאוחר יותר, וכך מבצעים אד הוק השתלה רחבה תוך סיכון והתעסקות מינימליסטיים, ותוך הימנעות מטיפולים כירורגיים הנדרשים בשיטות השתלה שונות (כמו הרמת סינוסים והשתלות עצם).

איך בדיוק מתבצע תהליך של השתלת שיניים?

1. אבחון

ראשית יבדוק רופא מומחה במרפאתנו את ההיסטוריה והסטטוס הרפואי הנוכחי של המטופל. לאחר מכן נעבור לבדיקה מקיפה אשר תתבצע על ידי מומחה. הבדיקה תכלול צילום פנורמי של חלל הפה ובדיקה ובחינה פנימית של המומחה. בתום הבדיקה ובשילוב התוצאות, יפרוס הרופא את הטיפולים והאפשרויות העומדות בפני הפציינט ויסביר על כל דרך טיפול- על התהליך, על תקופת ההחלמה, על העלות ועל אחוזי ההצלחה.

2. הרדמה מקומית

קצת לפני שמתחילים בהשתלת השיניים, ובתנאי שכמובן הוסכם והוחלט על טיפול מסוג זה, ייטול המטופל אנטיביוטיקה ומשככי כאבים. מיד לאחר מכן תתבצע הרדמה מקומית לאלחוש אזורי של המקום הרצוי.

3. הכנת הלסת

מבצעים חור ניקוב בקוטר קטן כהכנה להחדרת בורג הטיטניום. מיד לאחר מכן ירחיב רופא השיניים את החור לכדי גודל מדוייק להשתלת הבורג, אשר תפורט בסעיף הבא.

4. החדרת הבורג

לאחר שהותאם החור לבורג, הבורג מושתל ומעליו מורכב מכסה מגן אשר יתרום להתאחות של המקום ובכך יעגן את הבורג במקומו, בצורה "טבעית". כעת יש להמתין תקופה מסויימת (אוסיאואינטגרציה) הנעה בין שלושה חודשים לשישה חודשים, ובה האזור אמור להתאחות, להיבנות ולעגן את הבורג. אם במהלך תהליך האוסיאואינטגרציה הבורג לא נטמע בלסת- התהליך נכשל.

5. סיום השתלת השיניים

בתום תקופת האוסיאואינטגרציה, ובתנאי שצלח כמובן, חוזר המטופל למרפאה. במרפאה הרופא המטפל מסיר את הכיסוי המגן מהבורג, ובמקומו מרכיב כתר זמני. הכתר מוטמע בחניכיים. לאחר מספר חודשים מסירים את הכתר הזמני ומחליפים אותו בכתר קבוע.

מה עליי לעשות כדי לסייע לשיקום ולהחלמה מהירים?

לאחר טיפול השתלת שיניים ביום אחד, ובכלל השתלת שיניים באופן כללי, על הפציינטים להקפיד לשמור על היגיינת פה, וחשיבות הדבר באה לידי ביטוי כפל כפליים לאחר השתלות שיניים. כאן נדרשת היגיינת פה לתהליך של חיבור בין העצם לשתל. לולא תתקיים הקפדה על כללים אלה- עלולה ההשתלה להסתיים בכישלון חרוץ (כמו במצבים בהם מתפתחת דלקת). יש להקפיד על צחצוח שיניים פעמיים ביום ועל שימוש בחוט דנטלי. בכל אופן אצלנו, במרפאת שביט, נדאג לתאם פגישות מעקב תקופתיות גם בתקופת האוסיאואינטגרציה וגם לאחר הרכבת הכתר הקבוע וסיום התהליך.

מהם אחוזי ההצלחה של השתלות שיניים?

לשמחתנו, ולפי הפרסומים המדעיים המתפרסמים חדשות לבקרים, אחוזי ההצלחה של השתלות שיניים עומדים כרגע על מעל ל-95%! כך שאתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שאם התחלתם בסוג טיפול זה- הסטטיסטיקה בצד שלכם. עם זאת, ולמען אותם אחוזים בודדים של השתלות שיניים אשר אינן מצליחות- ניתן לבצע השתלת שיניים נוספת, ואז גדלים אחוזי ההצלחה. לציין כי אחוזי ההצלחה מושפעים מבריאותו של המטופל, עישון והקפדה על היגיינת הפה.

האם יש סיכונים בביצוע השתלות שיניים?

אף על פי שציינו שאחוזי ההצלחה בהשתלות השיניים עומד על 95%, עדיין, וכמו בכל ניתוח, גם כאן ישנם מספר סיכונים הקיימים:

1. פגיעה בעצבים

פגיעה בעצב בלסת התחתונה עלול לגרום לתחושת הרדמה קבועה או זמנית באזור השפה או ליד הסנטר. הפגיעה עלולה לקרות במהלך הקידוח בשלבים הראשוניים בלסת. הדבר עלול לגרום לאי תפקוד של העצב ולכישלון ההשתלה. מניעה של פגיעה בעצב תתקיים ע"י הדמיית CT ותכנון נכון של קידוח בהתאם למיקומם של העצבים בלסת, בטרם ביצוע הקידוח. כמו כן, בחירת מרפאה ורופא מומחה אשר יבצע תהליך כה רגיש – הם המפתח למניעה של מקרים מעין אלה.

2. זיהומים ודלקות

שימוש בכלים שלא חוטאו או אי הקפדה על חיטוי יסודי של חלל הפה בטרם תחילת הטיפול או/ו אחריו, וכן אי נקיטת משני זהירות כמו נטילת אנטיביוטיקה בטרם הטיפול- הם מצבים העלולים לגרום לזיהום, מה שיכול להוביל לכישלון של ההשתלה. גם כאן חשיבות הבחירה במרפאה הנכונה עולה ומיותר לציין שבמרפאת שביט אנו מקפידים על כללים רבים ובראשם עומד ערך הניקיון, הסטריליות והחיטוי ללא פשרות. אין טיפול שמתחיל במרפאה בלי שחוטאו כלל הכלים והוחלפו העזרים החד פעמיים בחדשים.

3. חדירה לחלל הסינוס

ביצוע השתלת שיניים בלסת העליונה עלול להוביל או לדרוש חדירה אל חלל הסינוס, מה שעלול לגרום לדלקת בסינוסים. גם כאן תכנון נכון של הרופא המטפל, בהתאם להדמיית CT, תמנע סכנה של תקרית כזו.

מה עליי לעשות בטרם ביצוע ההשתלה?

כהכנה לביצוע השתלת שיניים, עקבו אחר השלבים הבאים:

  • אכלו דבר מה לפני תחילת הטיפול (רצוי להימנע מארוחה 'כבדה').
  • בהתאם להוראותיו של הרופא המטפל, הקפידו על נטילה של אנטיביטיוקה 30 דקות לפני תחילת ההשתלה, וכן משככי כאבים במינון שהומלץ לכם ובזמן שנאמר.
  • הקפידו על שטיפת הפה בתמיסת חיטוי לאחר ביצוע ההשתלה בהתאם להוראות הרופא.
  • הקפידו לאכול בימים הראשונים מזון רך בלבד.
  • השתדלו להימנע מעישון.

    חברת קידום אתרים חברת קידום אתרים